শহরের বহুতল গুলো পরিবেশ সম্মত আর টেকসই হলেই সবুজ বাঁচবে -প্রফেসর নজরুল

special_guest.jpg

প্রফেসর নজরুল ইসলামের জন্ম ১৯৪১ সালে শরীয়তপুর জেলায়। তিনি বাংলাদেশ বিশ্ববিদ্যালয় মঞ্জুরি কমিশনের সাবেক চেয়ারম্যান (২০০৭-২০১১)। অধ্যাপক ইসলাম একজন খ্যাতিমান ।ভূগোল ও পরিবেশবিদ, নগর বিশেষজ্ঞ, গবেষণা সংগঠক, শিক্ষাবিদ ও শিল্প সমালোচক। তিনি বাংলাদেশ ইনস্টিটিউট অব প্লানার্সের সাম্মানিক সদস্য। ভূগোল, পরিবেশ, নগরায়ণ ও শিল্পকলা বিষয়ে ইংরেজি ও বাংলা ভাষায় তার গ্রন্থিত ও সম্পাদিত গ্রন্থ সংখ্যা ২৩টি ও গবেষণা প্রবন্ধ সংখ্যা শতাধিক।

 

প্রশ্ন : পরিকল্পিত নগরায়ণ ও সবুজ নগরী গড়তে আমাদের বাধা কোথায়?

উত্তর: প্রথম বাধা হলো সরকারি প্রতিষ্ঠানগুলোতে। নগর উন্নয়ন কর্তৃপক্ষ ঢাকার বেলায় রাজউক, চট্টগ্রামের বেলায় সিডিএ এবং খুলনার বেলায় খুলনা উন্নয়ন কর্তৃপক্ষ ।  মূলত এই শহরগুলো পরিকল্পিতভাবে গড়ে তোলার মূল দায়িত্ব হলো এই প্রতিষ্ঠানগুলোর। এদের উপর আছে সরকারের গৃহায়ন ও গণপূর্ত মন্ত্রণালয়। তার উপর আছে মন্ত্রিসভা ও তার উপর আছে প্রধানমন্ত্রীর নেতৃত্ব। একটি নগরকে পরিকল্পিতভাবে গড়ে তোলার জন্য এ ধরনের নগর উন্নয়ন কর্তৃপক্ষ তাদের দায়িত্ব এবং মেধা সঠিকভাবে পালন করবে কিনা তার উপর নির্ভর করে এর উন্নয়ন। খেয়াল রাখতে হবে সঠিকভাবে প্রত্যেকে দায়িত্ব পালন করছেন কিনা। যারা কাজ করছেন তারা নগর উন্নয়নের সমস্যাটাকে সমস্যা হিসেবে অনুধাবন করেন কিনা? এটা খেয়াল রাখতে হবে। তার আগে আসে পরিকল্পিতভাবে নগর উন্নয়নের ইচ্ছা তাদের আছে কিনা?

যদি ইচ্ছা থাকলেই একটি নগরী পরিকল্পিতভাবে গড়ে উঠতে পারবে। পরিবেশবান্ধব শহর গড়ে উঠতে পারবে। শহর উন্নয়নের কতকগুলো মৌলিক উদ্দেশ্য থাকে, সেটা হলো জনকল্যাণে সমতাভিত্তিক উন্নয়ন, পরিবেশবান্ধব উন্নয়ন এবং স্থায়িত্বশীল উন্নয়ন। যা তারা চিন্তা করেছেন কিনা এবং সেই অনুযায়ী পরিকল্পনা গ্রহণ করেছেন কিনা। এখানে একটি বিষয় স্পষ্ট, পরিকল্পিত নগরায়ণে বাধাটা মূলত রাষ্ট্রের সর্বোচ্চ পর্যায়ে। মন্ত্রণালয় থেকে নগর কর্তৃপক্ষ । চারটি শহর বাদে রয়েছে পৌরসভা। পৌরসভার মেয়র তার এলাকার উন্নয়ন কতটুকু চান? মেয়রের ইচ্ছার উপর নির্ভর করে কতটুকু উন্নয়ন হবে তার পৌরসভায়।

অতএব আমরা বুঝতে পারি, সঠিক উপলব্ধি, নেতৃত্ব, অঙ্গীকার, ইচ্ছা ও বাস্তবায়ন নগরায়ণের জন্য গুরম্নত্বপূর্ণ ভূমিকা পালন করা। শহরে যারা বসবাস করেন তাদেরও দায়িত্বশীল আচরণ করতে হবে। তবেই একটি শহরের উন্নয়ন সম্ভব। কারো একার পক্ষে এর উন্নয়ন করা সম্ভব নয়।

প্রশ্ন : তার মানে আপনি বলছেন শহরের উন্নয়নে নাগরিকের অনেক দায়িত্ব ও কাজ রয়েছে?

উত্তর: হ্যাঁ। উন্নয়নের স্বপ্ন যখন আপনি দেখবেন তখন তা অন্যকে বলতে হবে এবং বাস্তবায়নে অন্যকে সাহায্য করতে হবে। স্বপ্নটা তারা সঠিকভাবে বাস্তবায়নের জন্য পর্যায়ক্রমে অগ্রসর হতে না পারলে যেভাবে সমাধান করা যায় তা বলতে হবে। আর একটা হলো, সরকারের পাশাপাশি নাগরিকদেরও কী ধরনের শহর চাই, পরিকল্পিত শহর কেমন হতে পারে তার একটা মডেল দেওয়া যেতে পারে।

 

আমার ক্ষমতা আছে, আমার বাড়ির একটা প্লান করতে পারার। আমাদের পাড়ার ২০০ পরিবার একসাথে হলে আমরা পাড়ার উন্নয়নে ভূমিকা রাখতে পারি। এভাবে সারাদেশে উন্নয়নের জন্য একত্র হয়ে আমাদের চাহিদার কথা সরকারকে বলতে পারি। আমরা সরকারকে কাজ বাস্তবায়নের জন্য চাপ প্রয়োগ করতে পারি।

প্রশ্ন : সবুজ নগরী করতে কী করা যেতে পারে?

উত্তর: যেখানেই শহর হোক না কেন তা হতে হবে পরিবেশবান্ধব। হতে হবে সামাজিক ন্যয়বিচারভিত্তিক। সবার জন্য সমান না হোক হতে হবে তুলনামূলক গ্রহণযোগ্য। অন্যটি হলো, সবুজ নগরী মানে পরিবেশবান্ধব নগরী। কোনো দেশে সবুজ নগরী করা সহজ নয়, বিশেষ করে তারা যদি গরিব হয়। কিন্তু সৌদি আরবের মতো তারা যদি ধনী হয়, তা হলে হাজার হাজার কোটি টাকা খরচ করে তারা গাছপালা লাগাতে পারে। আমাদের বেলায় সবুজ নগরী করা খুবই সহজ। আমাদের দেশ সবুজ। শহরের কিছু অংশ ছাড়া আমাদের পুরো গ্রামটাই সবুজ। কোনো পরিকল্পনা ছাড়াই আমরা পেয়েছি এই সবুজ দেশ। এখনো শহর পুরোপুরি সবুজ হতে পারে। বাংলাদেশের বড় বড় শহর এখনো সবুজ। রাজশাহী ও কুষ্টিয়া দুটি সবুজের উদাহরণ। এ দেশে সবুজ নগরী করা সহজ। আমাদের দেশে গাছপালা অযত্নেও বাড়তে পারে, না লাগালেও হয়ে যায়।

প্রশ্ন : তা হলে সবুজ নগরী করতে বাধাটা কোথায়?

উত্তর: ঐ যে বললাম। ইচ্ছাটা হলো আমাদের বাধা। সবুজ নগরী করার পরিকল্পনাটা যদি না থাকে তা হলেই বাধা। আমাদের যে মহাপরিকল্পনা রয়েছে সে পরিকল্পনায় একটি বিভাগ থাকবে সবুজায়ন নিয়ে। সেখানে একটি মডেল থাকবে। মডেল যেভাবে থাকবে, সেভাবে কাজ চলবে। এটা থাকলে বাকি থাকে বাস্তবায়ন। কাজ শুরু হলে কোনো কিছু থেমে থাকে না। নিয়ম করে বাড়িতে, অর্থনৈতিক প্রতিষ্ঠানে, শিল্পপ্রতিষ্ঠানে, বাণিজ্যিক প্রতিষ্ঠানে আমরা সবুজায়নের জন্য কাজ করতে পারি।

প্রশ্ন : সবুজ নগরীর পাশে জলাধার কি জরুরী না?

উত্তর: হ্যাঁ। সবুজ হলে আর একটি বিষয়ে গুরুত্ব দিতে হবে; সেটি হলো পানি। এটা পরিবেশের বেলায় নীল। এখন স্লোগান চলে এসেছে সবুজ বাংলাদেশ-নীল বাংলাদেশ। এখন আমরা সবুজ ও নীল বাংলাদেশ। শহরে থাকতে হলে নীল দরকার। অর্থাৎ প্রয়োজন পানি, জলাশয়ের পরিকল্পনা এবং জলাশয়ের সঠিক ব্যবস্থাপনা। সেখানে অনেক কাজ করা বাকি রয়েছে আমাদের।

 

প্রশ্ন : আমাদের দেশের জন্য কত ভাগ সবুজ প্রয়োজন?

উত্তর: অনেকেই বলে ২৫ ভাগ বনায়ন থাকতে হবে। সৌদি আরবের আছে কত ভাগ? পাকিস্তানের আছে কত ভাগ? তা হলে ২৫ ভাগ কাদের জন্য প্রযোজ্য? ২৫ ভাগ আমাদের মতো দেশের জন্য প্রযোজ্য। বৃষ্টিবহুল দেশ। এটাকে বলে আর্দ্র ক্রান্তীয় এলাকা। আমরাও কর্কট ক্রান্তীয় এলাকার। সৌদি আরব ওরা হলো মরুভূমি এলাকার। গ্রামে ২৫ ভাগ জনপদ বাকি সব সবুজ। আমাকে শুধু সবুজ শ্যামল ভাবলে চলবে না। অধিক সবুজ করতে পরিকল্পনা নিতে হবে। এই অনুযায়ী আইনি ব্যবস্থা থাকতে হবে। প্রয়োজনে আইন বাস্ত্মবায়নের জন্য কাজ করতে হবে।

প্রশ্ন : নির্মিত হচ্ছে বহুতল ভবন, এর প্রভাব সম্পর্কে বলবেন? এটিকে আরো পরিকল্পিত করতে কী করা যায়?

উত্তর: এক থেকে পাঁচ তলা পর্যর্ন্ত হেটে ওঠা যায়। পাঁচ থেকে নয় তলা পর্যন্ত ভবনে উঠতে গেলে প্রয়োজন হয় লিফটের। লিফট ব্যবহার হলেও এটাকে বহুতল ভবনের আওতায় আনা যায় না। বহুতল ভবন বলতে নয় তলার উপরে সর্বোচ্চ যত করা যায়। বাংলাদেশে যেমন সিটি সেন্টার রয়েছে, এটা ৩৪ তলা। এটাকে বহুতল ভবন বলতে পারেন। পৃথিবীর বহু দেশে বহুতল ভবন রয়েছে। উন্নত অনেক দেশ রয়েছে, যাদের অনেক জায়গা আছে। তার পরও তারা এটা করছে। বহুতল ভবন না করে পারা গেলে ভালো হতো। আমাদের প্রয়োজনে করতে হচ্ছে। কারণ আমরা মনে করছি অল্প জায়গায় বেশি লোকের থাকার সুযোগ করে দেওয়া। আর এর জন্য সবচেয়ে উত্তম উপায় হচ্ছে বহুতল ভবন। এগুলো নির্মাণের চেয়ে ভালো কোনো পন্থা আমাদের কাছে নেই। বিশাল জনবসতিকে আবাসনের নিশ্চয়তা দেওয়া, বিশ্ববিদ্যালয় করতে দেওয়া, শিল্প কলকারখানা ও ব্যবসায়ের পরিবেশ দেওয়ার জন্য আমাদের বহুতল ভবন নির্মাণের দিকে যেতে হচ্ছে। প্রয়োজন বাধ্য করছে। তবে এ ক্ষেত্রে বিদ্যুৎ ও গ্যাসের সরবরাহের নিশ্চয়তা থাকতে হবে। তা না হলে আমাদের বহুতল ভবন করলে তা ভালো হবে না। বাড়বে বিড়ম্বনা। বহুতল ভবণ নির্মাণের ‌এক্ষেত্রে পরিবেশের দিকটি সবচেয়ে বেশি গুরম্নত্ব দিতে হবে। সবুজ বেশি রেখে বহুতল ভবন নির্মাণ করা যেতে পারে।

 

20130526-Rajib-161_0

প্রশ্ন : উন্নত দেশের মতো পরিকল্পিত নগরায়ণ করার সুযোগ কী আমাদের হাতে আছে?

উত্তর: উন্নত দেশ আর উন্নত পরিকল্পনা সব দেশের জন্য এক। প্রয়োজন আমাদের ইচ্ছার। ইচ্ছা প্রকাশ করতে হবে। উন্নয়ন পরিকল্পনা রাশিয়াতে যা, আমাদের দেশেও তা-ই। আমাদের সুচিন্ত্মিতভাবে পরিকল্পনা করতে হবে। আর্থ-সামাজিক দিক বিবেচনা করে যুগোপযোগী করে গড়ে তুলতে হবে শহরকে। পরিকল্পিত শহর করতে হলে মিশ্র পরিকল্পনা গ্রহণ করা ভালো। ঢাকার প্রথম দিককার পরিকল্পনা এমন ছিল। পরবর্তীতে বদলে গেছে। এখন বড় লোকদের জন্য একটি নির্দিষ্ট এলাকা আর গরিবদের জন্য আলাদা এলাকা। এটা ভালো টেকসই পরিকল্পনা হতে পারে না। গ্রামে দেখবেন আপনাআপনি মিশ্র পরিকল্পনায় গড়ে উঠেছে। একজন ধনী, তার পাশে পাঁচটি গরিব পরিবার বসবাস করছে। ধনীরা নানা কাজে এই লোকগুলোকে কাজে লাগাচ্ছে। তাদেরও কাজের সুযোগ তৈরি হচ্ছে। এটা হওয়া উচিত। এটি একটি টেকসই পরিকল্পনা বলতে পারি। ভেদাভেদ ভুলে কাজ করতে হবে।

 

প্রশ্ন : সড়ক পরিকল্পনাটা কেমন হবে?

উত্তর: বলা হচ্ছে, শহরের ২৫ ভাগ রাস্তা প্রয়োজন। কেন? আমাদের এই জনবহুল শহরের যেখানে সামান্য কয়েকভাগ লোক গাড়ি চড়ে তাদের এই কম সংখ্যক লোকের জন্য কেন ২৫ ভাগ স্থান ছাড়তে হবে। এটা আমেরিকার জন্য ঠিক আছে। সেখানে সবাই গাড়িতে চড়ে। আর আমাদের দেশের সবাই হেঁটে আর বাসে চড়ে। এটা মাথায় রাখতে হবে। আমাদের দেশে গাড়ি নেই। আমরা কেন এত জায়গা রাখব? আমাদের প্রয়োজনের মতো করে আইন তৈরি করব। হাঁটার জন্য প্রচুর স্থান থাকবে। মনে রাখতে হবে সবার জন্য সড়ক। সবার জন্য শহর। অগ্রাধিকার পাবে নিম্নবিত্ত। নিম্নবিত্তের জন্য সুযোগ দিতে হবে। কাজ করতে হবে আগে। আমাদের দেশে কোটি কোটি টাকা খরচ করে ফ্লাইওভার নির্মাণ না করে নিয়ম পালনের মাধ্যমে এ সমস্যার সমাধান খোঁজা উচিত ছিল। রাস্তার বাস নিয়ম মতো পরিচালনা করা বেশি জরুরী ছিল। ঢাকা শহরের কত ভাগ লোকের গাড়ি আছে? যাদের জন্য আমাদের টাকা খরচ করতে হবে।

 

[su_quote] রাজউক গরিবের চিন্তা করে না। সে বলে আমাকে তো গরিবের জন্য কাজ করতে বলা হয়নি।[/su_quote]

প্রশ্ন : শহরের পরিকল্পনাটা সাধারণত ধনীদের জন্য হয়ে থাকে…

উত্তর: তা হয়ে থাকে। তবে দরিদ্রদেরও তো অধিকার রয়েছে এ শহরে থাকার। ধনীর যে অধিকার একজন গরিবেরও সেই অধিকার রয়েছে। আমরা তার অধিকারটাকে খর্ব করেছি। তাকে বঞ্চিত করেছি। বঞ্চিত নিম্নবিত্ত মানুষের জন্য অগ্রাধিকার দেবে শহর, সবার জন্য শহর, সামাজিক দায়বদ্ধতার জন্য শহর। পরিবেশকে অগ্রাধিকার দেওয়ার মাধ্যমে একটি উন্নয়ন পরিকল্পনায় আনা প্রয়োজন। এর নাম শহর উন্নয়ন। রাজউক গরিবের চিন্তা করে না। সে বলে আমাকে তো গরিবের জন্য কাজ করতে বলা হয়নি। আমি কেন গরিবের জন্য কাজ করব। গরিবের  করবে অন্যরা। আমার কথায় কেন তা করবে। যে শহরের কর্তৃপক্ষ সে সবার কথা চিন্তা করবে। রাজউকের চিন্তা চেতনা সব কিছু একটি ছোট্ট গোষ্ঠীর জন্য। ব্যক্তি এবং গোষ্ঠীর স্বার্থে হলে শহর চলবে না। দেশ চলবে না। একটি নিম্ন শ্রেণীর কর্মচারী কেন রাজউকের বরাদ্দকৃত জমি বা প্লট পাবে না। এটা তো হতে পারে না। দেশের বৃহত্তর জনগোষ্ঠীর কথা চিন্তা করতে হবে। গণতান্ত্রিক হতে হবে। ক্ষদ্র জনগোষ্ঠীর স্বার্থ অগ্রাধিকার দিতে হবে। তবেই আমাদের মাঝখান থেকে বৈষম্য দূর হবে।

প্রশ্ন : পরিকল্পিত শহরের জন্য পরিকল্পনার গুরত্ব সম্পর্কে বলুন?

উত্তর: যে কোনো দেশের নগর উন্নয়নের জন্য একটি স্বল্পমেয়াদি এবং একটি দীর্ঘমেয়াদি পরিকল্পনা থাকে। দীর্ঘমেয়াদি পরিকল্পনাটাকে বিভিন্ন ফেজে ভাগ করা হয় এবং সে মোতাবেক বাস্তবায়নের চেষ্টা করা হয়। ১৯৫৯ সালে প্রথম মাস্টার প্লান করা হয় বাংলাদেশে। ১৯৭১ সালে এসে দেশ স্বাধীন হওয়ার পর নতুন সরকার নতুনভাবে কাজ শুরম্ন করে। আগের প্রকল্প বাতিল হয়ে যায়। এর পর বিভিন্ন সময়ে উন্নয়ন পরিকল্পনা এগিয়েছে। কিন্তু বাস্তবে এটি আলোর মুখ আজো দেখতে পারেনি।

প্রশ্ন : সরকার কেন এটি বাস্তবায়ন করতে পারছে না?

উত্তর: দুর্বল সরকার এবং শক্তিশালী প্রাইভেট সেক্টর, এই বিষয়টার জন্য হচ্ছে না। এটির মূল কারণ আমাদের উন্নয়ন পরিকল্পনার বাধা। এই দুই কারণে প্রতিদিন অচল হয়ে যাচ্ছে রাজধানী। আমাদের দেশের ধনীরা নিয়ম ভঙ্গ করে। গরিবরাও করে। গরিবরা রাস্তার পাশে ঘর করছে, দোকান করছে। আস্তে আস্তে বেশি সংখ্যক গরিব একসাথে হয়ে দখল নেওয়ার চেষ্টা করছে সেই জায়গার। আর ধনীরা নদী ভরাট করছে। বিক্রি করছে সরকারি জমি। যার যা ইচ্ছা তা-ই করছে। ছোট ছোট গরিব একসাথে বড় শক্তি হয়ে যায়। তাদের বিরুদ্ধে সরকার কিছু বলতে গেলে সিভিল সোসাইটি যোগ হয়। নিয়ম মানার প্রবণতা আমাদের নেই। শহরের যানজট নিরসনে মেট্রোরেল প্রকল্প হয়েছিল। দুই পক্ষের বাধার কারণে হলো না। বাস্তবে কারো শক্ত কোনো যুক্তি ছিল না। সরকার কাকে সন্তুষ্ট করবে আর কাকে কষ্ট দেবে। এর চেয়ে বন্ধ থাক প্রকল্প। শহর জাহান্নামে যাক। আমাদের পরিকল্পনায় কোনো দুর্বলতা নেই। যা আছে তা পরিবর্তন করা যায়। অনেক ভালো পস্নান রয়েছে। প্রতি পাঁচ বছর পর পর রিভিউ করতে হবে। বিশ বছরের পুরনোটার বাস্ত্মবায়ন শুরম্ন করতে পারিনি আজো। দ্রুত কাজ শুরু করার জন্য প্রস্তুতি নিতে হবে। একটি নগর উন্নয়ন কমিটি আছে, সেটাকে শক্তিশালী করতে হবে। ড্যাপ কার্যকর করতে হবে। প্লানের মৌলিক দুর্বলতা থাকলে তা উত্তরণও করা যায়।

 

প্রশ্ন : এ মুহূর্তে ঢাকাকে বসবাস উপযোগী করতে কী কী করা যেতে পারে?

উত্তর: সাধারণ মানুয়কে আইন মেনে চলা শিখতে হবে। সিটি কর্পোরেশন, রাজউক, আইনপ্রয়োগকারী সংস্থা ও ট্রাফিক বিভাগ প্রত্যেককে চাপ প্রয়োগ করে আইন মানতে শেখাবে। পরিবেশ অধিদফতর পরিবেশের জন্য হুমকি এমন কিছু হলে তা সাথে সাথে প্রতিহত করবে। এই কাজ করতে সিভিল সোসাইটির সহযোগিতার প্রয়োজন রয়েছে। সেটা থাকতে হবে। আমরা যেমন পরিবেশ আন্দোলন করছি। অনবরত চাপে রাখছি সরকারকে। একটা চাপ, পরিবেশ নিয়ে কোনো ঝামেলা হলে বেলা তার কাজ সাথে সাথে শুরম্ন করে দিচ্ছে। সোজা গিয়ে প্রয়োজনে মামলা ঠুকে দিচ্ছে। ব্যক্তির দায়িত্ব হলো আইন মেনে চলা। সরকারের দায়িত্ব হলো আইন প্রয়োগ করা। এটি হলে এখন একটি বসবাস উপযোগী শহরের দিকে আমরা অগ্রসর হতে পারি। কিন্তু তা কি হচ্ছে?

প্রশ্ন : পরিবেশের উপর হুমকি স্বরূপ কিছু হলে সাধারণ মানুষ কী করবে?

উত্তর: প্রতিবাদ করবে, প্রয়োজন হলে বাপার কাছে যাবে, বেলার কাছে যাবে। আপনাকে ওখানে যেতেই হবে। পুরনো কথা আছে, অন্যায় দেখলে প্রতিবাদ করো, প্রতিবাদ না করতে পারলে তাকে মনে মনে ঘৃণা করো। একটি প্রত্যক্ষে প্রতিবাদ আর একটি পরোক্ষ প্রতিবাদ। কিছু একটা আমাদের করতে হবে। অন্যায়ের বিরুদ্ধে একটি আওয়াজ তুলতে হবে। যে কোনোভাবে এই কাজটি শুরু হলে আমরা অন্যায় থেকে মুক্তি পেতে পারি।

Anis

সাক্ষাৎকার: আনিস রহমান

৫২ Replies to “শহরের বহুতল গুলো পরিবেশ সম্মত আর টেকসই হলেই সবুজ বাঁচবে -প্রফেসর নজরুল”

  1. I and also my guys were taking note of the good tactics on the website and instantly got a terrible suspicion I never thanked the site owner for those tips. My women were absolutely stimulated to see all of them and have in effect surely been enjoying those things. Thanks for really being indeed kind and then for going for these kinds of incredibly good themes most people are really eager to understand about. Our own honest apologies for not expressing appreciation to earlier.

  2. hermes belts says:

    Thank you a lot for giving everyone an exceptionally pleasant opportunity to read in detail from here. It’s always very superb and as well , jam-packed with amusement for me personally and my office fellow workers to visit your blog at minimum 3 times in one week to read the newest secrets you have got. And lastly, I’m at all times contented with the cool techniques you give. Some two areas in this article are certainly the most impressive I’ve ever had.

  3. I precisely had to say thanks again. I do not know the things I would have sorted out without those tips and hints provided by you on my concern. Certainly was the daunting matter for me, nevertheless discovering a new skilled manner you dealt with that took me to weep for delight. I’m just happier for this work and then pray you know what an amazing job you have been accomplishing training some other people through the use of your webblog. I am sure you have never encountered all of us.

  4. adidas yeezy says:

    I wanted to compose you a very small remark just to give thanks yet again on your magnificent tips you have contributed in this article. It was simply particularly generous with you to make publicly precisely what a number of people would have offered as an electronic book in making some bucks for themselves, mostly seeing that you could possibly have done it in the event you desired. The ideas as well served like the fantastic way to know that other people online have the identical zeal just as my very own to understand great deal more concerning this matter. I’m certain there are thousands of more pleasant opportunities up front for those who read your blog.

  5. I wish to get across my affection for your generosity in support of those people who actually need assistance with that situation. Your very own dedication to passing the solution all over turned out to be certainly informative and has made folks much like me to get to their dreams. The informative publication signifies so much to me and further more to my office colleagues. Thank you; from each one of us.

  6. I am just writing to let you be aware of what a remarkable experience my friend’s daughter experienced visiting the blog. She came to understand lots of issues, including how it is like to have a wonderful teaching character to have most people without hassle learn specific advanced matters. You actually exceeded my expectations. Thank you for distributing those effective, healthy, explanatory and as well as cool tips on that topic to Emily.

  7. I not to mention my guys appeared to be taking note of the excellent guides on the blog and then at once I had a horrible suspicion I never expressed respect to the web blog owner for those techniques. These boys were definitely absolutely joyful to read them and have in effect without a doubt been having fun with them. Appreciation for being quite thoughtful as well as for making a choice on this kind of cool themes most people are really wanting to be aware of. My sincere apologies for not saying thanks to earlier.

  8. I want to express thanks to the writer for rescuing me from this type of dilemma. As a result of researching throughout the internet and meeting things that were not beneficial, I figured my life was well over. Living devoid of the strategies to the difficulties you’ve fixed by way of your short post is a crucial case, as well as those which may have negatively damaged my entire career if I had not noticed your blog post. Your own personal understanding and kindness in taking care of a lot of things was useful. I don’t know what I would have done if I hadn’t discovered such a solution like this. I’m able to at this moment relish my future. Thanks for your time so much for your impressive and results-oriented help. I will not think twice to endorse your site to anyone who needs to have guide on this area.

  9. I precisely needed to thank you very much yet again. I am not sure the things that I would have sorted out in the absence of the methods shared by you over my theme. It has been the fearsome difficulty for me, nevertheless being able to view a new well-written manner you solved that took me to jump with contentment. Extremely happier for your work and believe you know what an amazing job you are always carrying out teaching many others with the aid of your webpage. I am certain you have never come across all of us.

  10. nike dunks says:

    Thank you so much for giving everyone remarkably splendid opportunity to read in detail from here. It really is so pleasant and stuffed with a lot of fun for me personally and my office co-workers to visit your site really three times weekly to learn the new tips you will have. And lastly, we are always amazed considering the effective tricks you give. Some 2 tips in this post are in truth the very best I’ve ever had.

  11. I wish to express thanks to the writer for rescuing me from this type of challenge. Because of surfing throughout the internet and finding suggestions which were not beneficial, I was thinking my life was gone. Existing devoid of the answers to the issues you’ve solved by means of your short article is a critical case, and those that could have in a negative way affected my entire career if I had not noticed the website. Your good capability and kindness in touching a lot of things was valuable. I don’t know what I would have done if I had not come upon such a stuff like this. I’m able to now look forward to my future. Thank you very much for the expert and amazing guide. I won’t be reluctant to suggest your web site to any individual who wants and needs support about this subject matter.

  12. I wanted to send a simple comment to be able to express gratitude to you for the amazing advice you are giving at this website. My particularly long internet search has now been recognized with reliable suggestions to exchange with my classmates and friends. I ‘d point out that most of us visitors are unquestionably fortunate to exist in a fantastic place with so many special individuals with helpful tips. I feel very privileged to have come across the webpages and look forward to some more enjoyable minutes reading here. Thanks again for all the details.

  13. I have to express some appreciation to you for rescuing me from this particular matter. Because of surfing around throughout the the net and seeing tips which were not productive, I believed my entire life was gone. Existing without the answers to the issues you have sorted out all through your blog post is a crucial case, as well as the kind that would have adversely damaged my career if I had not encountered your site. Your main knowledge and kindness in handling almost everything was helpful. I am not sure what I would have done if I had not come across such a point like this. I’m able to at this point look ahead to my future. Thanks a lot very much for this high quality and effective guide. I won’t hesitate to recommend the website to anybody who desires guidelines about this matter.

  14. kd shoes says:

    I’m just commenting to make you understand of the awesome encounter my wife’s princess found reading your webblog. She picked up several things, which included how it is like to have an amazing giving character to get others just comprehend certain specialized subject areas. You really did more than our own desires. Thanks for distributing those effective, healthy, revealing as well as cool guidance on your topic to Janet.

  15. nike zoom says:

    I wanted to jot down a comment to appreciate you for the remarkable facts you are writing at this site. My considerable internet lookup has at the end of the day been paid with useful knowledge to go over with my great friends. I ‘d claim that many of us site visitors are very blessed to be in a perfect community with very many special individuals with interesting concepts. I feel truly happy to have seen your web page and look forward to really more entertaining moments reading here. Thank you once more for all the details.

  16. I would like to express some thanks to the writer for rescuing me from this particular circumstance. After researching through the world wide web and getting advice that were not pleasant, I thought my entire life was over. Being alive minus the approaches to the difficulties you have sorted out through your entire website is a crucial case, as well as ones which might have in a wrong way affected my entire career if I had not discovered your web page. Your own capability and kindness in taking care of every part was important. I am not sure what I would have done if I hadn’t encountered such a subject like this. I can also at this moment look ahead to my future. Thank you very much for this high quality and sensible guide. I won’t hesitate to refer your site to any person who needs to have recommendations about this problem.

  17. Thank you for all of the effort on this web site. Kate enjoys working on research and it’s really easy to understand why. We all know all relating to the powerful method you convey vital tactics via your web site and as well cause participation from others on that concern while our daughter is actually becoming educated a lot. Take pleasure in the remaining portion of the new year. Your doing a tremendous job.

  18. I simply wished to thank you very much once more. I am not sure the things I might have made to happen without the type of strategies discussed by you regarding such question. This was a real difficult matter for me, but viewing a professional mode you solved that forced me to leap with gladness. I’m happier for your information and even pray you recognize what a great job you happen to be carrying out educating others via a site. I know that you’ve never encountered any of us.

  19. I simply desired to appreciate you yet again. I’m not certain the things I might have achieved without those tips and hints shown by you directly on such area of interest. It has been a real frightful concern for me, nevertheless viewing this professional way you managed it took me to weep over gladness. Now i’m happier for your support and then have high hopes you are aware of a great job you have been undertaking instructing most people using your webblog. Most likely you’ve never encountered any of us.

  20. I wish to show my gratitude for your generosity giving support to individuals that should have guidance on this one subject matter. Your personal commitment to passing the solution around appears to be really informative and have specifically permitted individuals just like me to get to their pursuits. Your entire useful publication denotes this much a person like me and especially to my peers. Best wishes; from everyone of us.

  21. nike flyknit says:

    I must show appreciation to this writer for rescuing me from this problem. Because of scouting through the online world and seeing notions which were not productive, I was thinking my life was gone. Being alive minus the strategies to the problems you have sorted out through this guideline is a crucial case, and the ones that would have negatively damaged my career if I had not encountered your blog. Your actual training and kindness in handling every aspect was excellent. I am not sure what I would’ve done if I hadn’t encountered such a point like this. It’s possible to at this point look ahead to my future. Thank you very much for the impressive and result oriented guide. I will not be reluctant to refer your web site to any individual who should get recommendations on this subject.

  22. My husband and i were really delighted that Peter could complete his researching out of the precious recommendations he got out of your web page. It is now and again perplexing to simply always be making a gift of helpful hints the rest may have been selling. And we know we now have the website owner to thank for this. These explanations you’ve made, the simple website navigation, the relationships you aid to instill – it’s mostly superb, and it is aiding our son and our family imagine that this idea is awesome, which is exceptionally mandatory. Thanks for the whole lot!

  23. I happen to be writing to make you understand what a superb encounter our child developed studying yuor web blog. She came to understand too many issues, most notably what it is like to possess a marvelous coaching nature to make most people easily grasp specified advanced subject matter. You undoubtedly did more than our own expected results. Thanks for producing these insightful, trusted, educational and even easy tips about the topic to Sandra.

  24. I simply had to thank you very much once again. I’m not certain what I would have implemented without the type of secrets provided by you about such problem. This has been a traumatic condition in my opinion, but viewing the very expert approach you treated that made me to leap with delight. Now i am thankful for the work and in addition sincerely hope you find out what a powerful job that you are getting into educating some other people thru a web site. More than likely you’ve never got to know any of us.

  25. longchamp says:

    My wife and i ended up being now comfortable that Raymond managed to conclude his basic research by way of the precious recommendations he had from your own site. It’s not at all simplistic just to possibly be freely giving key points that men and women might have been selling. We really acknowledge we now have the blog owner to thank because of that. All the explanations you’ve made, the simple blog menu, the relationships you will give support to instill – it’s got most excellent, and it’s helping our son in addition to our family recognize that the subject matter is brilliant, which is certainly seriously essential. Thank you for all the pieces!

  26. curry 5 says:

    I wish to show my admiration for your kind-heartedness supporting persons that must have help with this one matter. Your very own commitment to getting the message around turned out to be remarkably advantageous and has frequently helped regular people like me to realize their ambitions. Your new insightful tips and hints signifies a lot a person like me and extremely more to my fellow workers. Thanks a ton; from everyone of us.

  27. air force 1 says:

    Needed to send you the little observation so as to thank you so much again about the pleasing ideas you have documented at this time. This has been simply surprisingly generous with you to deliver unhampered all a number of us would’ve distributed as an ebook in making some bucks on their own, most importantly considering the fact that you might have done it if you ever decided. The concepts as well served like the great way to comprehend some people have similar dream just like my personal own to realize significantly more when it comes to this issue. I am sure there are a lot more fun opportunities up front for individuals who read carefully your site.

  28. Thanks so much for giving everyone an extraordinarily breathtaking opportunity to read in detail from this website. It really is so lovely and full of a lot of fun for me personally and my office acquaintances to visit your site at the least three times per week to read the fresh things you have. Not to mention, we’re at all times impressed for the tremendous secrets you serve. Some 4 points in this article are clearly the very best we have all had.

  29. bape hoodie says:

    I together with my pals have already been studying the great secrets and techniques located on the website then all of a sudden came up with a terrible feeling I had not expressed respect to the web blog owner for those strategies. My people became passionate to learn all of them and now have very much been making the most of these things. I appreciate you for actually being very thoughtful and for pick out such smart useful guides most people are really wanting to discover. Our honest regret for not saying thanks to earlier.

  30. I definitely wanted to develop a small note to be able to say thanks to you for the fantastic concepts you are showing here. My considerable internet research has now been rewarded with beneficial content to exchange with my great friends. I would say that many of us readers are rather fortunate to dwell in a useful website with very many perfect professionals with great basics. I feel really fortunate to have discovered the webpages and look forward to tons of more pleasurable moments reading here. Thank you again for a lot of things.

  31. Thank you so much for giving everyone such a wonderful chance to read in detail from this web site. It’s usually very pleasing and packed with a great time for me personally and my office colleagues to visit your site at minimum thrice per week to study the fresh tips you have. And of course, we are usually satisfied considering the outstanding suggestions served by you. Selected two ideas in this posting are undeniably the simplest I’ve had.

  32. I happen to be commenting to let you understand what a really good encounter our girl went through reading through yuor web blog. She discovered a wide variety of details, which include what it is like to possess an ideal giving mood to have the mediocre ones with ease comprehend a number of impossible things. You undoubtedly exceeded our own desires. I appreciate you for imparting these informative, healthy, edifying as well as fun tips on your topic to Ethel.

  33. I simply had to thank you very much once more. I do not know the things that I might have followed without the creative concepts shown by you relating to that subject. It previously was the frightful crisis in my position, nevertheless being able to see your specialised tactic you handled it forced me to weep over fulfillment. Now i am happier for your advice and even trust you know what a great job that you’re putting in training most people through the use of a web site. I know that you’ve never encountered all of us.

  34. I simply desired to appreciate you all over again. I’m not certain what I would have done in the absence of these pointers shown by you regarding such situation. It was a real frightening situation for me, however , encountering this well-written way you treated it took me to weep over fulfillment. Now i am grateful for the advice and in addition hope that you comprehend what a great job you’re accomplishing educating many people all through your websites. I am sure you’ve never encountered any of us.

  35. jordan shoes says:

    Thank you so much for providing individuals with an extraordinarily pleasant opportunity to check tips from this web site. It’s always very kind and jam-packed with a great time for me personally and my office co-workers to search your blog nearly thrice weekly to study the new guides you have. And indeed, we’re usually impressed with the powerful advice you serve. Selected two facts in this posting are clearly the simplest we have all had.

  36. kyrie 4 says:

    I have to point out my respect for your kindness supporting people who require help with the concern. Your special dedication to passing the message throughout ended up being astonishingly powerful and have always empowered guys just like me to get to their dreams. Your amazing important information denotes this much a person like me and substantially more to my colleagues. Thanks a ton; from each one of us.

  37. I needed to compose you the very little word to help thank you again just for the lovely tips you have contributed above. It is so unbelievably open-handed with people like you to allow publicly all some people could possibly have distributed as an e-book to help with making some money for their own end, particularly since you might well have tried it in the event you decided. These points likewise acted to become good way to be sure that the rest have the identical interest much like my personal own to realize a little more when considering this problem. I’m sure there are some more pleasant occasions ahead for folks who look over your blog post.

  38. I really wanted to compose a brief note so as to thank you for these unique strategies you are giving on this site. My extended internet research has at the end been recognized with good facts and strategies to share with my friends and classmates. I ‘d suppose that many of us site visitors are quite endowed to exist in a really good website with many marvellous professionals with good suggestions. I feel quite privileged to have come across your weblog and look forward to plenty of more brilliant times reading here. Thanks a lot again for everything.

  39. adidas nmd says:

    My husband and i have been absolutely lucky that Edward managed to deal with his researching by way of the ideas he discovered when using the site. It’s not at all simplistic just to be giving for free thoughts which most people might have been making money from. And we understand we have got the writer to give thanks to because of that. The entire illustrations you made, the straightforward blog menu, the relationships you will aid to engender – it’s everything fabulous, and it’s leading our son in addition to the family know that this concept is brilliant, and that’s particularly pressing. Thank you for all!

  40. I am just commenting to let you understand of the remarkable discovery my girl obtained viewing your webblog. She came to find many issues, which include how it is like to have an awesome teaching style to get a number of people with ease completely grasp several impossible subject areas. You really exceeded visitors’ expected results. Thanks for offering these productive, dependable, edifying not to mention easy thoughts on this topic to Evelyn.

  41. curry 4 says:

    I’m writing to make you be aware of of the outstanding encounter my friend’s daughter enjoyed reading through your web site. She learned numerous issues, including what it is like to have an incredible giving style to get men and women without hassle learn specified specialized subject areas. You really exceeded my expectations. Many thanks for offering these necessary, dependable, informative not to mention cool tips on this topic to Jane.

  42. I must express thanks to you just for bailing me out of such a scenario. As a result of surfing throughout the online world and seeing things which are not helpful, I was thinking my entire life was done. Being alive without the strategies to the issues you have solved by means of your good article is a crucial case, as well as the kind which may have in a negative way damaged my career if I hadn’t come across your blog post. That know-how and kindness in dealing with the whole thing was precious. I am not sure what I would’ve done if I hadn’t come upon such a stuff like this. I can at this point look ahead to my future. Thanks for your time very much for the skilled and results-oriented guide. I will not be reluctant to propose the website to anybody who should receive recommendations on this situation.

  43. My spouse and i ended up being now cheerful that Emmanuel managed to conclude his web research because of the ideas he had through the weblog. It’s not at all simplistic just to always be giving away tips and tricks which others may have been making money from. So we understand we’ve got you to be grateful to because of that. The type of illustrations you’ve made, the easy blog menu, the friendships you make it possible to instill – it’s got everything remarkable, and it’s helping our son and the family understand that situation is entertaining, and that’s incredibly pressing. Thanks for the whole lot!

  44. My wife and i have been really comfortable Michael managed to finish off his survey using the ideas he discovered from your own blog. It’s not at all simplistic to simply be giving away concepts which often people could have been trying to sell. So we remember we have got the website owner to give thanks to for that. The explanations you made, the simple web site menu, the friendships you can give support to create – it’s most spectacular, and it’s facilitating our son in addition to us imagine that that concept is entertaining, and that’s quite indispensable. Thank you for the whole thing!

  45. I needed to post you the tiny note to say thank you the moment again for your remarkable advice you’ve featured on this site. This is really tremendously generous with you to present freely all most people could possibly have distributed as an e-book to earn some bucks on their own, mostly since you could possibly have done it in case you desired. Those suggestions in addition acted like the fantastic way to understand that many people have the same passion similar to my own to find out much more when considering this issue. I am sure there are a lot more fun instances ahead for individuals that take a look at your website.

  46. I precisely wished to thank you very much again. I am not sure the things I could possibly have worked on in the absence of the actual thoughts shown by you regarding such a field. Entirely was a traumatic dilemma for me personally, nevertheless noticing the very well-written mode you handled it forced me to weep for fulfillment. I’m grateful for your guidance and thus sincerely hope you are aware of an amazing job that you’re getting into teaching the rest using your website. More than likely you haven’t met all of us.

  47. I together with my pals have been checking out the good strategies found on the blog and then quickly I got a horrible suspicion I never thanked the blog owner for those strategies. Most of the young men were definitely as a consequence excited to read through all of them and now have quite simply been loving those things. Thank you for really being quite helpful and also for choosing this kind of excellent information most people are really desperate to know about. My very own sincere apologies for not expressing gratitude to sooner.

  48. I precisely wished to say thanks again. I’m not certain the things that I would have made to happen in the absence of these tricks documented by you over my situation. It had been a real horrifying scenario for me, but finding out a new skilled way you handled that made me to jump for fulfillment. I’m just grateful for the support and then sincerely hope you recognize what a great job you were undertaking training the mediocre ones through your website. I am sure you haven’t encountered any of us.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

scroll to top