সবুজ শিল্পায়নে কিছু প্রস্তাবনা

shutterstock_94313545_webview.jpg

 

সবুজ শিল্পায়নের আওতায় যেকোনো শিল্প স্থাপনের ক্ষেত্রে কাঁচামাল হিসেবে বৃক্ষ ও কাঠের ব্যবহারকে নিরুৎসাহিত করা হবে। প্রয়োজনে বৃক্ষ বা কাঠভিত্তিক প্রচলিত ধারার শিল্পের পরিবের্তে এসবের বিকল্প উপায় অনুসন্ধান করতে হবে। উদাহরণস্বরূপ: কাগজ তৈরির কাঁচামাল হিসেবে মন্ড- প্রস্তুতের জন্য যেহেতু বিভিন্ন বৃক্ষ বা গাছ ব্যবহার করতে হয়, সেহেতু বৃক্ষভিত্তিক কাগজ শিল্পের বিকল্প হিসেবে কাগজের পরিবর্তে অনলাইন পত্র যোগাযোগ ব্যবস্থাকে জোরদার করতে হবে। -আবু তাহের খান, পরিচালক, বাংলাদেশ ক্ষুদ্র ও কুটির শিল্প করপোরেশন

 

পরিবেশের ক্ষেত্রে বাংলাদেশ ইতোমধ্যে একটি বিপর্যয়কর অবস্থার মধ্যে নিপতিত হয়ে আছে এবং এ ক্ষেত্রে বর্তমান অধঃগতির ধারা অব্যাহত থাকলে নিকট ভবিষ্যতে কত সময়ের মধ্যে পরিস্থিতি কোথায় যেয়ে দাঁড়াতে পারে, সে বিষয়ে ইতোমধ্যে বিভিন্ন গবেষণা জার্নাল ও পত্র-পত্রিকায় বিভিন্ন ধরনের মতামত ও পূর্বাভাস প্রকাশিত হয়েছে ও হচ্ছে। এসব মতামত ও পূর্বাভাসের সারকথা হচ্ছে যে, পরিবেশ বিপর্যয়ের ক্ষেত্রে বাংলাদেশ বর্তমানে একটি খুবই বড় ধরনের ঝুঁকির মধ্যে রয়েছে। এ অবস্থায়, বাংলাদেশ যদি পরিবেশ রক্ষায় তার নিয়ন্ত্রণমূলক ভূমিকা ব্যাপকভাবে জোরদার করতে না পারে, তাহলে এ ক্ষেত্রে পরিস্থিতির আরো দ্রুত অবনতি ঘটার সমূহ আশঙ্কা রয়েছে। বিষয়টিকে উপলদ্ধি করার পাশাপাশি এ ক্ষেত্রে এটাও মনে রাখা দরকার যে, এ নিয়ন্ত্রণ আরোপের কাজটি করা প্রয়োজন সম্ভব দ্রুততম সময়ের মধ্যে। কারণ, এ ক্ষেত্রে   পরিস্থিতি নিয়ন্ত্রণের বাইরে চলে গেলে সেটিকে পুনরম্নদ্ধারের জন্য যে বিপুল অর্থের প্রয়োজন হবে, তা বিনিয়োগের সামর্থ বাংলাদেশের নেই। ফলে সে রকম বড় ধরনের কোনো পরিবেশ বিপর্যয় যাতে না ঘটে, তজ্জন্য সে রকমটি ঘটে যাওয়ার আগেই এ ক্ষেত্রে আরো ব্যাপকভিত্তিক সতর্কতামূলক ও নিয়ন্ত্রণধর্মী ব্যবস্থা গ্রহণ করা আবশ্যক।

maxresdefault সামগ্রিক বিশ্বঅর্থনীতির গতিধারার তুলনায় বাংলাদেশের অর্থনীতি এখন নানা প্রতিকূলতা সত্ত্বেও যথেষ্ট উচ্চ হারে বিকশিত হচ্ছে। এর সুনির্দিষ্ট বস্তুগত অর্থ হচ্ছে যে, এর অর্থনীতির বিভিন্ন বিকশমান খাতগুলোর মধ্যে ক্রমেই বড় হয়ে ওঠছে শিল্প তথা ম্যানুফ্যাকচারিং খাত, যার পদে পদে রয়েছে পরিবেশ ঝুঁকির আশঙ্কা। এ অবস্থায় অর্থনৈতিক প্রবৃদ্ধির হারকে দ্রম্নত ও উচ্চতর করতে ম্যানুফ্যাকচারিং খাতকে বিকশিত করার বিপরীতে দেশের পরিবেশের ক্ষেত্রে তে বড় ধরনের কোনো ক্ষতি বা বিপর্যয় নেমে না আসে, সংশিস্নষ্ট সকলকে এখনই সে দিকটির প্রতি যথেষ্ট দৃষ্টি ও মনোযোগ দিতে হবে। বিশেষ করে রাষ্ট্রের পক্ষ থেকে এ ব্যাপারে কঠোর ও কার্যকর নিয়ন্ত্রণমূলক ব্যবস্থা ও উদ্যোগ নিয়ে এগুতে হবে। নইলে উচ্চতর প্রবৃদ্ধির ধারায় দেশের অর্থনীতি যতটুকু সমৃদ্ধি পাবে, পরিবেশের ক্ষতির মধ্য দিয়ে তারচেয়ে অনেক বেশি ক্ষতি হয়ে যাবে, যা লাভের সব অর্থ দিয়েও পরে আর পুনরম্নদ্ধার করা সম্ভব হবে না।

 বিষয়টিকে বিবেচনায় নিয়ে ইতোমধ্যে বাংলাদেশ ব্যাংক (বস্তুতঃ এর গভর্নর ড. আতিউর রহমান) সবুজ ব্যাংকিংয়ের আহ্বান জানিয়েছে এবং এ ব্যাপারে বেশকিছু কার্যকর উদ্যোগ গ্রহণ করেছে। বাংলাদেশ ব্যাংকের এ সবুজ ব্যাংকিংয়ের সূত্র ধরেই দেশে এখন থেকে ব্যাপক পরিসরে সবুজ শিল্পায়ন কর্মসূচি গ্রহণের প্রস্তাব করছি, যার মূল লক্ষ হবে পরিবেশকে বাঁচিয়ে শিল্পায়নকে এগিয়ে নেওয়া। সবুজ শিল্পায়নের ক্ষেত্রে অনুসরণীয় বৈশিষ্ট্যসমূহের মধ্যে থাকবে :

এক. এটি কোনোভাবেই মৃত্তিকা, প্রাণী, বৃক্ষ, বায়ু, পানি ও সর্বোপরি কোনোরূপ ক্ষতি সাধন করবে না। আর সর্বোচ্চ সতর্কতামূলক ব্যবস্থা নেওয়ার পরও যদি একান্তই কোনো ক্ষতি হয়ে যায়, তাহলে শিল্প সংক্রান্ত কার্যক্রম চলার পাশাপাশি সংশিস্নষ্ট ক্ষতির জন্য প্রতিকারমূলক ব্যবস্থাও একই কার্যক্রমের আওতায় অন্ত্মর্ভুক্ত থাকবে।

দুই : সবুজ শিল্পায়নের আওতায় যেকোনো শিল্প স্থাপনের ক্ষেত্রে কাঁচামাল হিসেবে বৃক্ষ ও কাঠের ব্যবহারকে নিরুৎসাহিত করা হবে। প্রয়োজনে বৃক্ষ বা কাঠভিত্তিক প্রচলিত ধারার শিল্পের পরিবের্তে এসবের বিকল্প উপায় অনুসন্ধান করতে হবে। উদাহরণস্বরূপ: কাগজ তৈরির কাঁচামাল হিসেবে মন্ড- প্রস্তুতের জন্য যেহেতু বিভিন্ন বৃক্ষ বা গাছ ব্যবহার করতে হয়, সেহেতু বৃক্ষভিত্তিক কাগজ শিল্পের বিকল্প হিসেবে কাগজের পরিবর্তে অনলাইন পত্র যোগাযোগ ব্যবস্থাকে জোরদার করতে হবে। এতে করে একদিকে যেমন বৃক্ষ নিধন হ্রাস পাবে, অন্যদিকে তেমনি এ যোগাযোগ ব্যবস্থায় আর্থিক ব্যয়ও অনেকখানি কমে আসবে এবং এতে সময়েরও ব্যাপক সাশ্রয় হবে।

 কাঠভিত্তিক শিল্পকে নিরম্নৎসাহিত করার আরো একটি উদাহারণ দেয়া যেতে পারে। প্রচলিত ধাচের ইটাভাটা, ধানের চাতাল, আখ মাড়াই কল প্রভৃতি যেসব শিল্পে জ্বালানি হিসেবে কাঠ ব্যবহার হয়ে থাকে, সেসব শিল্পকে কঠোরভাবে নিয়ন্ত্রণ করতে হবে এবং এসব শিল্পের উদ্যোক্তাদেরকে কাঠের পরিবর্তে বিকল্প জ্বালনি ব্যবহারের জন্য উৎসাহিত করতে হবে। বন বা গাছগাছালি রয়েছে এরূপ স্থান থেকে গাছ কেটে শিল্প স্থাপনের প্রস্ত্মাবকেও একইভাবে কঠোরতার সাথে নিয়ন্ত্রণ করতে হবে। এ ক্ষেত্রে মনে রাখতে হবে যে, একটি দেশের মোট আয়তনের ন্যূনতম ২৫ শতাংশ যেখানে বনাঞ্চল থাকা উচিৎ, সেখানে বাংলাদেশের তা রয়েছে মাত্র ৭ শতাংশ।

 তিন : জনস্বাস্থ্য ও পুষ্টি সহায়তাদান কার্যক্রমেও সবুজ শিল্পায়নের গুরম্নত্বপূর্ণ ভূমিকা থাকবে। এটি খুবই জানা তথ্য যে, চালের গায়ে ‘কুড়া’ নামক যে লালচে আভরণ থাকে, বিদ্যুৎ চালিত চালকলে ধান মাড়াই করতে যেয়ে সেটি আর অÿত থাকে না। অথচ এই কুড়া শরীরের জন্য একটি খুবই প্রয়োজনীয় ও গুরম্নত্বপূর্ণ পুষ্টি উপাদান, যার অভাবে বেরিবেরি ও অন্যান্য রোগব্যাধি সৃষ্টি হতে পারে। অতএব বুঝাই যাচ্ছে যে, বাজার থেকে আমরা কলভাঙ্গা যে ঝলমলে রংয়ের চাল কিনে খাই, প্রতিনিয়ত তার পরিবর্তে যদি ঢেঁকিছাটা চাল খাওয়ার সুযোগ থাকতো, তাহলে সেটি আমাদের মতো ব্যাপক পুষ্টি ঘাটতির এই দেশে সাধারণ মানুষের পুষ্টি চাহিদা পূরণে অনেকখানি সহায়ক হতে পারতো।

 ঢাকার রাস্তায় সিমেন্টের বিজ্ঞাপনএ অবস্থায়, পলস্নী অঞ্চলে ধান মাড়াইয়ের ক্ষেত্রে ঢেঁকিছাটা প্রচলন ফিরিয়ে আনা যায় কিনা, সেটি বিবেচনা করে দেখা যেতে পারে। এ ক্ষেত্রে স্বাভাবতই প্রশ্ন ওঠতে পারে যে, ঢেঁকিতে ধান ভানতে যে কায়িক শ্রম প্রয়োজন, সেটি যথেষ্ট মানবিক কিনা। বিষয়টি নিয়ে ইতোমধ্যে চিন্ত্মাভাবনা করে দেখা গেছে যে, প্রচলিত ধাচের ঢেঁকিকে কিছুটা উন্নত করে সেটির ওঠানামার জন্য কায়িক শ্রমের পরিবর্তে বিদ্যুৎ ব্যবহারের সুযোগ রয়েছে। আর তা করা গেলে এ ক্ষেত্রে ঢেঁকির উৎপাদনশীলতা যেমনি বহুলাংশে বেড়ে যাবে, তেমনি এ ক্ষেত্রে থেকে কায়িক শ্রমের বিষয়টিও অনেকাংশ হ্রাস করা সম্ভব হবে।

চার : সবুজ শিল্পায়নের আওতায় উচ্চ দূষণযুক্ত শিল্প স্থাপনকে কঠোরভাবে নিরম্নৎসাহিত করতে হবে। সে ক্ষেত্রে  ঐসব দূষণযুক্ত শিল্পের পণ্যাদি নিজেরা উৎপাদন না করে বিদেশ থেকে আমদানির ব্যবস্থা করতে হবে। ব্রিটেন যেমন উচ্চতর শ্রমব্যয় সাশ্রয়ের জন্য সুযোগ থাকা সত্ত্বেও নিজেরা পর্যাপ্ত চিনি উৎপাদন না করে বিশেষ সহযোগিতাদানের বিনিময়ে তা কেনিয়া ও ব্রাজিল থেকে আমদানি করে থাকে, নিজেদের পরিবেশের স্বার্থে বাংলাদেশকেও তেমনি শিল্প বাছাইয়ের ক্ষেত্রে অনুরূপ কৌশলী হতে হবে।

 পাঁচ : পাট ও এ জাতীয় প্রাকৃতিক তন্তুভিত্তিক শিল্প স্থাপনকে উৎসাহদান হবে সবুজ শিল্পায়নের আরেকটি অন্যতম বৈশিষ্ট্য। এটি যে শুধু পলিথিন ও অন্যান্য ক্ষতিকর রাসায়নিকের মাধ্যমে সৃষ্ট দূষণের হাত থেকে বাংলাদেশের মৃত্তিকা, পানি ও বায়ুকে রক্ষা করবে তাই নয়। একইসঙ্গে তা পাটের পুনরম্নজ্জীবন ও রফতানি সম্ভাবনাকেও বাড়িয়ে তুলবে। উলেস্নখ্য যে, সারা পৃথিবীতেই এখন পাটের ন্যায় প্রাকৃতিক আঁশজাত পণ্যের চাহিদা বাড়ছে। কিন্তু তা সত্ত্বেও বাংলাদেশ এ ক্ষেত্রে এখন সে সুযোগকে কাজে লাগিয়ে তেমন উলেস্নখযোগ্য কোনো অগ্রগতি সাধন করতে পারছে না। বিষয়টি আরো গভীরভাবে ভেবে ও তলিয়ে দেখা প্রয়োজন। বিশেষতঃ পাটজাত পণ্যের আর কী কী ধরনের কার্যকর বহুমুখীকরণ হতে পারে, সংশিস্নষ্ট গবেষণা ও উন্নয়ন প্রতিষ্ঠানগুলো সে বিষয়ে আরো মনোযোগের সাথে তাদের চিন্ত্মাভাবনা প্রয়োগ করে দেখতে পারে।

 ছয় : নৌপথে কাঁচামাল ও পণ্য সরবরাহকরণ এবং পানি সংগ্রহ ব্যবস্থার সুবিধার্থে এক সময় নদনদী ও প্রবাহমান জলাধারের তীরবর্তী স্থানে শিল্প স্থাপনের ধারণাকে উৎসাহিত করা হতো। বাংলাদেশের রাষ্ট্রীয় ও বেসরকারি খাতের অধিকাংশ পাট ও বস্ত্রকল, সার কারখানা এবং অন্যান্য ভারী শিল্পই নদী তীরবর্তী স্থানে গড়ে ওঠেছে। আর নদী দূষণের জন্য এই শিল্প-কারখানাগুলোই এখন সবচেয়ে বেশি দায়ী। অতএব সবুজ শিল্পায়নের আওতায় নদী ও প্রবাহমান প্রাকৃতিক জলাধারের পাশে শিল্প স্থাপনকে কঠোরভাবে নিয়ন্ত্রণ করতে হবে। এ ক্ষেত্রে শিল্প-কারখানার অনুমোদন দানকারী রাষ্ট্রীয় সংস্থাকে (যথা-বিনিয়োগ বোর্ড এবং বাংলাদেশ ক্ষুদ্র ও কুটির শিল্প করপোরেশন-বিসিক) আরো যত্নবান ও সতর্ক হতে হবে। বেপজা কর্তৃক নতুন ইপিজেড স্থাপনের ক্ষেত্রে কিংবা বিসিক কর্তৃক নতুন শিল্পনগরী বা শিল্পপার্ক স্থাপনের ক্ষেত্রে  এ নীতিমালা কঠোরভাবে মেনে চলা প্রয়োজন।

 সাত : জীবজন্তু, পাখি ও অন্যান্য প্রাণীর আবাসস্থল উচ্ছেদ করে বা তাদের আবাসস্থল ক্ষতিগ্রস্থ হয় এরূপ কোনো শিল্পের ধারণাকে সবুজ শিল্পায়নের আওতায় সমর্থন করা যাবে না। এমনকি শিল্প স্থাপনের পর ঐসব প্রাণীর বসবাস ঝুঁকির মুখে পড়ার আশঙ্কা থাকলে সেটিকেও নিরম্নৎসাহিত করতে হবে। সুন্দরবন, ভাওয়ালের গড়, মধুপুরের গড় প্রভৃতি বৃহৎ বনাঞ্চল আজ যেসব কারণে সবচেয়ে বেশি হুমকির মুখে পড়েছে, তন্মধ্যে ঐসব এলাকায় অপরিকল্পিত শিল্পায়ন অন্যতম।

এখন কথা হচ্ছে, সবুজ শিল্পায়নকে কিভাবে উৎসাহিত ও জোরদার করা যাবে? এ ক্ষেপ্রথম কথা হচ্ছে যে, এ ক্ষেত্রে বিষয়টিকে শুধু আহ্বানের মধ্যে সীমাবদ্ধ রাখলেই চলবে না। দ্বিতীয়ত: শিল্প-কারখানাটি স্থাপিত হয়ে যাবার পর পরিবেশ সংরক্ষণমূক পরিধারণ ও পরিদর্শনমূলক কার্যক্রম জোরদার করার প্রচলিত রেওয়াজ থেকে বেরিয়ে আসতে হবে। পরিবেশকে দূষণযুক্ত শিল্পের হাত থেকে রক্ষা করতে চাইলে শিল্প স্থাপনের আগেই তা নিয়ন্ত্রণ করতে হবে।

কোন্‌ কোন্‌ শিল্প স্থাপন করলে তা পরিবেশের জন্য ক্ষতিকর হবেনা বা তা দূষণরোধে সহায়ক হবে, সে সংক্রান্ত্ম আনুষঙ্গিক তথ্যাদি ভালোভাবে যাচাই-বাছাই করে বিসিক, বিনিয়োগ বোডဃ, পরিবেশ অধিদপ্তর ও সংশিস্নষ্ট অন্যান্য প্রতিষ্ঠান মিলে পরিবেশবান্ধব শিল্পের একটি তালিকা প্রণয়ন করা যেতে পারে। অতঃপর সে তালিকার ভিত্তিতে অগ্রাধিকার ভিত্তিতে ঋণ সহায়তাদানের জন্য তা বাংলাদেশ ব্যাংকের মাধ্যমে বাণিজ্যিক ব্যাংক ও অন্যান্য অর্থলগ্নি প্রতিষ্ঠানগুলোর নিকট পাঠানো যেতে পারে। অন্যদিকে, একই উদ্যোগের আওতায় পরিবেশ দূষণের আশঙ্কা রয়েছে বা পরিবেশ দূষণ করছে– এরূপ শিল্প প্রতিষ্ঠানের উপর উচ্চহারে করারোপের জন্য অন্য একটি তালিকা তৈরি করে তা জাতীয় রাজস্ব বোর্ড (এনআরবি)-এর নিকট প্রেরণ করা যেতে পারে।

ব্যাংক ও আর্থিক প্রতিষ্ঠান কর্তৃক উদ্যোক্তার শিল্পঋণ সংক্রান্ত্ম প্রস্ত্মাব মূল্যায়নকালে (অঢ়ঢ়ৎধরংধষ) পরিবেশ রক্ষা পাওয়া বা না পাওয়ার বিষয়টিকে বিশেষ গুরম্নত্বের সাথে বিবেচনা করতে হবে। এমনকি সম্ভব হলে ব্যাংকের সুদের হার ও অন্যান্য প্রযোজ্যতা নির্ধারণকালে পরিবেশ দূষণের বিষয়টি স্বতন্ত্র গুরম্নত্বের সাথে বিবেচনা করা যেতে পারে।

সবুজ শিল্পায়ন কার্যক্রমকে জোরদার করতঃ বাংলাদেশের এ উদ্যোগের কথা আন্ত্মর্জাতিক পরিম-লে ব্যাপকভাবে প্রচার করতে হবে যাতে বিদেশি ক্রেতারা বাংলাদেশের পরিবেশবান্ধব ‘সবুজ শিল্প’ থেকে পণ্য আমদানির ব্যাপারে বিশেষ উৎসাহ ও আগ্রহ বোধ করেন।

মাননীয় প্রধানমন্ত্রীর সভাপতিত্বে দেশে একটি জাতীয় শিল্প উন্নয়ন পরিষদ (এনসিআইডি) এবং এর পক্ষে কাজ করার জন্য শিল্পমন্ত্রী মহোদয়ের সভাপতিত্বে এনসিআইডির একটি নির্বাহী কমিটি রয়েছে। উলিস্নখিত পরিষদ ও কমিটি এ বিষয়গুলো বিস্ত্মারিত পর্যালোচনা করে এ ব্যাপারে নীতি-নির্দেশনামূলক পরামর্শ প্রদান করতে পারেন। তবে এ পরিষদ ও কমিটির সভা-সংখ্যা যেহেতু কিছুটা কম, সেহেতু এ ব্যাপারে বাস্ত্মবায়নকারী সংস্থাসমূহের নির্বাহী পর্যায়েও এ বিষয়গুলো চূড়ান্ত করা যেতে পারে, যেমনটি পূর্বে উলেস্নখ করা হয়েছে।’সবুজ শিল্পায়ন’ এখন আর শুধুমাত্র একটি স্লোগান বা আহ্বান নয়– এটি এখন আমাদের অস্তিত্বের সাথে নিয়ত জড়ানো একটি অনিবার্য্য অনুষঙ্গও। ফলে শুধু অর্থনৈতিক উন্নয়ন ভাবনার দৃষ্টিকোণ থেকে নয়– নিকট ভবিষ্যতের জীববৈচিত্র ও জলবায়ু সংকটের সম্ভাব্য ঝুঁকি মোকাবেলার প্রয়োজন থেকেও তা বিশেষভাবে গুরম্নত্বপূর্ণ। আর সে গুরম্নত্বের বিষয়টি আমাদের বর্তমান ও আগামী দিনের শিল্পোদ্যোক্তারা যতো দ্রম্নত ও সহজে অনুধাবন করবেন, বাংলাদেশের মানুষ, জীবন ও পরিবেশকে ততোটাই সহনীয় পর্যায়ে রাখা যাবে বলে আশা করা যায়।

 আবু তাহের খান

পরিচালক, বাংলাদেশ ক্ষুদ্র ও কুটির শিল্প করপোরেশন

 

 

 

 

 

 

৫৪ Replies to “সবুজ শিল্পায়নে কিছু প্রস্তাবনা”

  1. I would like to convey my passion for your generosity supporting folks that must have help on the concept. Your real commitment to getting the message all over appeared to be pretty advantageous and has truly helped folks just like me to get to their targets. Your new helpful tutorial signifies a lot a person like me and extremely more to my office workers. Best wishes; from each one of us.

  2. yeezy shoes says:

    Thank you so much for providing individuals with remarkably remarkable opportunity to read from this blog. It is always very terrific and also full of fun for me personally and my office friends to visit your web site no less than three times in 7 days to find out the new guides you will have. And lastly, I’m so actually amazed considering the exceptional tactics served by you. Certain 3 tips in this posting are indeed the very best I have ever had.

  3. I truly wanted to type a quick message to be able to thank you for these pleasant hints you are posting on this site. My rather long internet search has now been honored with good quality strategies to go over with my companions. I ‘d tell you that most of us readers actually are quite lucky to be in a decent site with many outstanding people with very helpful plans. I feel pretty lucky to have encountered your website and look forward to so many more awesome moments reading here. Thanks once again for a lot of things.

  4. I have to voice my passion for your generosity supporting those individuals that require guidance on your idea. Your special dedication to getting the message up and down appeared to be astonishingly powerful and have specifically permitted some individuals much like me to reach their targets. Your own warm and helpful tips and hints indicates this much to me and even more to my colleagues. With thanks; from all of us.

  5. I in addition to my friends came going through the excellent tricks found on the website and so before long got an awful suspicion I had not expressed respect to the web blog owner for those secrets. My young men are actually stimulated to see them and have now sincerely been using them. Many thanks for actually being quite kind and then for getting variety of useful subject areas millions of individuals are really desirous to be informed on. My very own sincere apologies for not expressing gratitude to sooner.

  6. van shoes says:

    Thanks so much for providing individuals with remarkably brilliant chance to read articles and blog posts from this blog. It is always very pleasurable and also full of amusement for me and my office co-workers to search the blog not less than 3 times a week to read the fresh items you will have. And definitely, I’m also always fascinated with your excellent inspiring ideas you give. Certain 1 ideas on this page are unquestionably the very best we have all ever had.

  7. adidas shoes says:

    I really wanted to make a brief note so as to express gratitude to you for all of the stunning strategies you are placing on this website. My rather long internet look up has at the end been compensated with awesome knowledge to exchange with my visitors. I ‘d claim that we readers are truly endowed to dwell in a really good website with so many outstanding individuals with helpful pointers. I feel rather grateful to have come across your entire webpage and look forward to really more entertaining moments reading here. Thanks a lot once more for all the details.

  8. jordan 13 says:

    My wife and i were so glad that Albert could conclude his investigations because of the precious recommendations he had in your blog. It’s not at all simplistic to simply choose to be giving for free points that many the others might have been trying to sell. And we fully grasp we need the writer to appreciate because of that. The most important explanations you made, the simple blog navigation, the relationships you make it possible to engender – it’s mostly impressive, and it’s really helping our son in addition to the family understand that idea is pleasurable, which is tremendously vital. Thanks for all the pieces!

  9. kobe 11 says:

    I wanted to compose a brief comment so as to appreciate you for the magnificent strategies you are showing here. My time consuming internet investigation has now been rewarded with good quality ideas to go over with my friends. I would mention that most of us site visitors are unequivocally blessed to dwell in a remarkable site with many perfect individuals with good principles. I feel really fortunate to have encountered the webpages and look forward to many more fun minutes reading here. Thanks a lot again for everything.

  10. I precisely wanted to say thanks yet again. I’m not certain the things I might have achieved without the type of tactics shown by you relating to that area. Entirely was a intimidating scenario in my circumstances, however , observing your well-written form you solved that took me to weep for gladness. Extremely happier for this support and even pray you comprehend what an amazing job you are doing educating the mediocre ones thru your site. Most probably you haven’t encountered any of us.

  11. I enjoy you because of all your hard work on this web page. My aunt take interest in managing research and it’s easy to see why. My partner and i know all relating to the lively way you produce helpful tactics by means of the website and attract contribution from visitors on the theme then our own princess is now studying a lot. Take advantage of the remaining portion of the year. You are conducting a wonderful job.

  12. I actually wanted to post a quick comment so as to say thanks to you for the great steps you are posting on this site. My rather long internet look up has at the end of the day been rewarded with reliable facts and strategies to exchange with my great friends. I would point out that we website visitors are extremely blessed to dwell in a good place with many outstanding people with good strategies. I feel very much grateful to have seen the website and look forward to tons of more thrilling times reading here. Thanks a lot again for all the details.

  13. I simply wanted to thank you very much all over again. I am not sure the things I would have made to happen in the absence of the actual tips contributed by you over such a field. Entirely was a very hard concern in my position, however , looking at the well-written way you solved the issue forced me to jump for fulfillment. I’m just grateful for this support and then sincerely hope you comprehend what a powerful job you are putting in training other individuals thru your blog post. I know that you’ve never met any of us.

  14. adidas eqt says:

    My spouse and i have been really lucky when Edward managed to deal with his studies while using the precious recommendations he discovered using your web pages. It is now and again perplexing to just possibly be offering guidelines other folks could have been trying to sell. And we also discover we have you to be grateful to for that. These illustrations you have made, the straightforward blog navigation, the relationships you will assist to foster – it’s many wonderful, and it’s letting our son and us reason why this content is pleasurable, which is certainly wonderfully serious. Thank you for the whole thing!

  15. I found your weblog web site on google and test a couple of of your early posts. Proceed to maintain up the superb operate. I simply extra up your RSS feed to my MSN Information Reader. Searching for forward to reading extra from you in a while!?

  16. adidas yeezy says:

    Thank you a lot for providing individuals with an exceptionally breathtaking chance to read in detail from this blog. It is often very brilliant and also full of amusement for me and my office mates to visit your blog minimum 3 times every week to see the newest secrets you have. And indeed, we are at all times happy with all the impressive advice you serve. Some 3 points in this article are completely the very best we have ever had.

  17. kobe shoes says:

    A lot of thanks for all of the hard work on this web page. Debby enjoys setting aside time for investigation and it is easy to see why. Most of us learn all relating to the powerful manner you convey important tips and hints via this blog and therefore cause participation from other people on the theme so our own girl has always been studying a lot of things. Take advantage of the rest of the year. Your conducting a really great job.

  18. A powerful share, I simply given this onto a colleague who was doing a bit evaluation on this. And he in reality purchased me breakfast because I found it for him.. smile. So let me reword that: Thnx for the deal with! But yeah Thnkx for spending the time to debate this, I feel strongly about it and love studying more on this topic. If attainable, as you turn out to be expertise, would you mind updating your weblog with more details? It is highly helpful for me. Big thumb up for this weblog publish!

  19. Thanks for all your effort on this blog. My aunt take interest in carrying out investigation and it is easy to understand why. I notice all about the powerful means you offer good techniques via your web site and invigorate contribution from other individuals about this subject then my child is now learning a great deal. Take advantage of the remaining portion of the year. You’re conducting a terrific job.

  20. I’m commenting to let you understand what a impressive encounter my wife’s princess enjoyed going through your blog. She mastered such a lot of issues, not to mention how it is like to possess a wonderful giving nature to have the mediocre ones very easily know a variety of complex subject areas. You really surpassed people’s desires. I appreciate you for offering the priceless, healthy, edifying and as well as unique thoughts on this topic to Janet.

  21. I really wanted to type a small message to be able to say thanks to you for those amazing strategies you are giving out at this website. My time consuming internet lookup has at the end of the day been paid with wonderful details to write about with my best friends. I would mention that many of us site visitors actually are quite lucky to be in a very good website with very many marvellous people with very beneficial hints. I feel pretty privileged to have come across your web page and look forward to so many more enjoyable moments reading here. Thanks again for a lot of things.

  22. My spouse and i ended up being ecstatic Chris managed to deal with his preliminary research via the precious recommendations he obtained out of your site. It is now and again perplexing to just happen to be releasing things that many other folks have been selling. We really know we’ve got the blog owner to give thanks to for this. The entire explanations you have made, the simple blog navigation, the relationships you help to promote – it’s many fantastic, and it’s really facilitating our son in addition to our family reckon that that concept is pleasurable, and that’s extremely important. Thanks for all the pieces!

  23. Thank you for your entire effort on this blog. My niece loves setting aside time for research and it’s easy to understand why. Almost all hear all of the compelling medium you deliver invaluable information through the web site and as well as cause participation from other individuals on that subject matter so our own child is now discovering so much. Take pleasure in the remaining portion of the year. You are doing a splendid job.

  24. Thanks a lot for giving everyone a very wonderful possiblity to check tips from this blog. It is often so fantastic and also full of a great time for me and my office acquaintances to visit your blog nearly 3 times in 7 days to read through the fresh guides you will have. And of course, I’m just certainly astounded for the stunning pointers you give. Certain 3 ideas on this page are clearly the finest I have ever had.

  25. nike air max says:

    My wife and i were quite excited when John could deal with his basic research by way of the ideas he obtained from your own weblog. It’s not at all simplistic to simply be freely giving things that people have been making money from. Therefore we grasp we have you to appreciate for that. The specific illustrations you’ve made, the simple web site menu, the relationships you can give support to instill – it is many impressive, and it’s really letting our son in addition to us imagine that that matter is enjoyable, and that’s exceedingly pressing. Thanks for all!

  26. Thanks so much for giving everyone an exceptionally memorable opportunity to read in detail from here. It’s always very great and also jam-packed with amusement for me personally and my office peers to search your blog at least 3 times in a week to read the fresh things you will have. And indeed, we’re usually impressed with the special knowledge served by you. Some 2 facts on this page are really the best we have had.

  27. I needed to write you a very small note to help thank you again with your remarkable tips you’ve featured on this website. This is so seriously generous of you to deliver publicly what a lot of people could possibly have offered for an e-book to get some cash on their own, particularly considering that you could have done it if you considered necessary. Those concepts likewise acted to become fantastic way to know that the rest have a similar desire like mine to find out very much more with regards to this problem. I think there are lots of more fun times in the future for individuals who read carefully your website.

  28. I wish to express my appreciation to this writer just for rescuing me from this type of challenge. Right after surfing around through the internet and getting strategies which were not helpful, I thought my life was gone. Being alive without the presence of answers to the issues you have resolved through this short article is a crucial case, as well as the ones which could have negatively affected my entire career if I had not encountered your web blog. Your skills and kindness in taking care of everything was invaluable. I don’t know what I would’ve done if I had not come upon such a solution like this. I’m able to at this point look ahead to my future. Thanks a lot very much for your high quality and amazing help. I will not hesitate to endorse your blog to any person who would like support on this issue.

  29. longchamp says:

    I have to show my thanks to this writer just for rescuing me from this problem. Right after surfing throughout the online world and finding opinions which are not helpful, I figured my entire life was done. Being alive devoid of the answers to the problems you’ve resolved by way of your good write-up is a serious case, as well as the ones which may have in a negative way affected my career if I had not discovered your web blog. Your good competence and kindness in controlling a lot of things was invaluable. I am not sure what I would’ve done if I hadn’t come across such a subject like this. It’s possible to at this moment look ahead to my future. Thanks for your time very much for your reliable and results-oriented help. I won’t think twice to suggest the sites to any individual who should have guidance about this topic.

  30. Thanks for all your hard work on this web site. My mom take interest in carrying out internet research and it’s really easy to understand why. A lot of people learn all of the compelling manner you give precious tips and tricks through the web site and as well as encourage participation from others on that point then our child is in fact studying a lot. Have fun with the remaining portion of the new year. You’re the one doing a very good job.

  31. Thanks a lot for giving everyone an exceptionally pleasant possiblity to check tips from this blog. It is usually so nice plus packed with a lot of fun for me personally and my office co-workers to search your blog at the very least 3 times a week to read through the latest guides you will have. And of course, we’re at all times astounded for the fantastic tricks served by you. Selected 2 areas in this post are certainly the most beneficial we’ve ever had.

  32. yeezy boost says:

    Thank you for all your valuable labor on this web site. My daughter really likes carrying out investigation and it is easy to see why. Almost all hear all concerning the lively form you produce good secrets on your web site and encourage contribution from others on that area and our own princess has always been starting to learn a whole lot. Enjoy the rest of the new year. You have been doing a useful job.

  33. A lot of thanks for all of the effort on this blog. My daughter loves working on internet research and it is simple to grasp why. Most of us learn all about the dynamic manner you offer precious steps by means of your web blog and even invigorate participation from people about this matter while our own child is without a doubt understanding so much. Have fun with the rest of the new year. Your doing a powerful job.

  34. I must show appreciation to the writer for rescuing me from this particular setting. As a result of browsing through the the net and getting advice that were not beneficial, I thought my life was well over. Living minus the approaches to the problems you’ve solved by means of this website is a crucial case, as well as the ones which may have in a wrong way affected my career if I had not encountered your web blog. That skills and kindness in controlling a lot of things was helpful. I am not sure what I would have done if I hadn’t come across such a subject like this. It’s possible to at this time look ahead to my future. Thanks very much for the reliable and amazing guide. I will not think twice to propose your site to anyone who needs to have counselling about this subject.

  35. hermes belt says:

    Thank you for every one of your work on this website. Kate loves getting into internet research and it’s easy to see why. All of us learn all about the compelling manner you offer helpful ideas via the web blog and in addition inspire response from some other people on this concept so my girl is always studying a lot. Take pleasure in the remaining portion of the year. You’re the one doing a fantastic job.

  36. nmd says:

    I’m just commenting to let you be aware of of the perfect discovery my friend’s princess gained going through your web page. She realized many things, including what it is like to have an amazing coaching mood to make the rest easily understand a number of complex topics. You truly did more than my expected results. Thank you for distributing such good, trusted, edifying and as well as easy thoughts on your topic to Sandra.

  37. yeezy shoes says:

    I needed to post you that little remark to finally say thanks yet again with your fantastic methods you’ve featured on this page. It’s really unbelievably generous of you to present easily exactly what numerous people could possibly have marketed for an ebook to get some cash for their own end, and in particular considering that you could possibly have done it if you wanted. The inspiring ideas also acted to become great way to realize that some people have similar fervor just like mine to understand lots more in respect of this matter. Certainly there are numerous more pleasurable instances in the future for folks who start reading your site.

  38. I needed to compose you one tiny word so as to give thanks again with the gorgeous methods you have documented in this article. It has been really extremely generous of people like you to allow freely precisely what some people could possibly have made available for an e book to generate some profit for their own end, specifically seeing that you could possibly have tried it in case you wanted. These principles additionally served to be a fantastic way to fully grasp most people have a similar dreams much like mine to figure out great deal more pertaining to this condition. I’m certain there are some more pleasant moments up front for individuals that looked over your website.

  39. My wife and i felt now joyful Raymond managed to carry out his researching with the ideas he grabbed when using the weblog. It is now and again perplexing just to find yourself freely giving points which often some others might have been trying to sell. We take into account we have you to thank because of that. The main explanations you made, the simple website navigation, the relationships you will make it possible to promote – it is all awesome, and it’s aiding our son in addition to the family consider that this theme is entertaining, which is extremely essential. Thanks for the whole lot!

  40. I truly wanted to make a word so as to express gratitude to you for those nice solutions you are placing here. My particularly long internet search has at the end of the day been compensated with high-quality insight to talk about with my relatives. I ‘d point out that we website visitors actually are very fortunate to dwell in a fabulous website with many outstanding professionals with valuable tricks. I feel truly lucky to have encountered your webpages and look forward to really more enjoyable moments reading here. Thanks once again for everything.

  41. oakley says:

    I happen to be writing to make you know of the extraordinary encounter my wife’s princess undergone reading through the blog. She came to find so many things, not to mention how it is like to possess an amazing giving mood to get the others very easily grasp various impossible topics. You actually did more than my expectations. Thank you for displaying those precious, dependable, explanatory and unique thoughts on the topic to Jane.

  42. longchamp says:

    I am writing to let you understand of the useful discovery my wife’s girl developed viewing your web site. She even learned several pieces, most notably what it’s like to have a wonderful helping heart to make many more effortlessly completely grasp some specialized subject areas. You undoubtedly did more than my expectations. Many thanks for showing the effective, healthy, informative and also fun tips about that topic to Ethel.

  43. yeezy boost says:

    I precisely wished to appreciate you once more. I do not know the things that I could possibly have used without those recommendations provided by you about my subject. It had been the challenging circumstance in my view, but spending time with your specialized form you managed it made me to weep over contentment. I will be thankful for the advice and thus sincerely hope you are aware of a powerful job you are always undertaking teaching the others with the aid of your web page. More than likely you haven’t encountered any of us.

  44. A lot of thanks for each of your effort on this website. Gloria loves working on investigations and it’s easy to see why. Most people hear all about the powerful tactic you render sensible steps by means of your web blog and in addition inspire participation from other people on that matter so our own child has always been discovering a great deal. Enjoy the rest of the year. Your performing a fantastic job.

  45. curry 4 says:

    Thank you for each of your hard work on this web site. My mother loves going through research and it’s really simple to grasp why. We learn all relating to the powerful manner you provide great tips through the website and therefore cause response from other people on this subject matter while my child is certainly starting to learn a lot of things. Enjoy the remaining portion of the year. You are always doing a really great job.

  46. pure boost says:

    I enjoy you because of all of the effort on this website. My aunt loves doing investigations and it’s easy to see why. Most of us hear all regarding the powerful medium you convey both interesting and useful things by means of this website and as well as recommend response from other individuals on this theme while our favorite daughter is now discovering a lot of things. Have fun with the rest of the year. You’re the one conducting a superb job.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

scroll to top